На головну На головну На головну
 
 
Google
Google
« Липень 2011 »
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів публікацій

 

1280x960 | Переглядів: 746
Урбаністичне



[ Реклама ]
Реклама від "Порталу українця"
Запрошуємо до співпраці


 
 
 
 .. » Символіка нашого мислення
Держава, Політика, Суспільство (1355)   Історія, Філософія, Релігія (467)
Національна ідея, Мова, Народне (803)   Людина, Особистість (379)
Культура, Мистецтво (738)   Наука, Oсвіта (89)
Наші за кордоном (96)   Економіка, Бізнес (64)
Екологія, Здоров'я (111)   Техніка, Технології (35)


Символіка нашого мислення


Автор: Ігор Лубківський
Джерело: Народна правда
Коментарі (0)


В Україну стали повертати червоні прапори. А далі що? Скажуть руйнувати церкви та нищити хрести? Але ...які саме з них?


Від язичества до християнства


Хрест був одним з символів вірувань наших предків ще до введення християнства. От тільки був він тоді рівностороннім, переважно – горизонтально розташованим.



Язичеський хрест, с. Монастирок.

Сторони такого хреста означали поєднання духовного і матеріального, земного і небесного. Несиметричний вертикальний (латинський) хрест в християнстві додатково став означати й інше – спускання небесної благодаті на землю.



Латинський хрест, костел у смт. Микулинці.


Так християнство стало визначати себе як більш космогонічну силу ніж язичество. Проте ще й досі рівносторонній хрест використовується у ньому разом з іншими його формами.

В православ’ї, правда, більш поширеним став хрест, в якому з’явилися дві додаткових поперечки. Верхня символізує напис над тілом Ісуса Христа (Ісус Назарянин, Цар Іудейський – ІНЦІ), нижня, нахилена, зображує посмертне життя людини – вгору чи вниз, в рай чи в пекло.
















Православні хрести




Використовувалася в православ’ї і свастика – як динамічний варіант рівностороннього хреста. Зараз її вже не знайти у розписі наших храмів, але в Софії Київській вона ще збереглася – з другого поверху її помітно над головами святих у вівтарі.

А під назвою гамматичного хресту один з її різновидів ще й досі вважається священним символом християнства.



Почаївська Лавра, фрагмент настінного розпису

За своїм значенням свастика дещо схожа на будистський символ „Інь-Янь”, так як теж означає взаємодію чоловічого і жіночого начала в природі, їх перетікання одне в одне. Взаємодію духовного і матеріального, ідеального і реального, Бога і Природи, Розуму і Мудрості.

Давні слов’яни використовували різноманітні свастики. Але символ – це лише символ, і тільки люди наділяють його своєю енергією, позитивною чи негативною.

Тому будь-який символ може нести в собі як і щось хороше, так і погане. Так свастика стала символом нацизму, п’ятиконечна зірка – більшовизму, а латинський хрест – інквізиції.

Тому сліпо надіятися на те, що достатньо вдало підібрати підходящий нам символ – як ми тут же заживемо щасливо, напевно не варто. Творення (вчинки і наміри людини) первинне, а символи – вторинні.

Але виділяючи з наших вчинків саме головне, символи дозволяють більш точно оцінити те, що керує нашим життям, а тому – й вловити якісь непомітні раніше закономірності.


Міфи видумані і справжні


В статті „Здичавіння. UA”, опублікованій на "Українській правді", п. Дубинянський причиною всіх нещасть України бачить надмірну міфологічність і релігійність її жителів. Бо в набагато більш благополучних Швеції і Норвегії, мовляв, такого немає – більшість там вважає себе атеїстами.

Невідомо, правда, який саме атеїзм він мав на увазі – науковий, чи той, який себе за нього видає. Бо за радянським атеїзмом насправді дуже часто ховалася псевдорелігійна люциферіанська віра у відбудову втраченого раю на Землі.

Швидше за все – друге, бо якщо виходити саме з наукових позицій, то наявність якогось взаємозв’язку (кореляції) між двома подіями чи явищами насправді нічого ще не значить.

Бо як і перше може бути наслідком другого, так і навпаки – друге може стати наслідком першого. Тому як і хороше життя може бути наслідком атеїзму, так і навпаки – атеїзм міг стати наслідком більш благополучного життя.

Що, між іншим, видається ще більш ймовірним. А ще більш вірогідним видається те, що обидва явища залежні від якогось інших, третіх чинників, які ми не досліджували.

Наприклад з точки зору теорії географічного детермінізму держави, розташовані в помірно суворих кліматичних умовах, завжди розвиваються краще, ніж ті, в яких умови життя найбільш сприятливі.

Гляньте на карту – майже всі країни екваторіального поясу відсталі й недорозвинуті – за винятком хіба що країн південно-східної Азії.

Аналогічно можна сказати, що справа не в атеїзмі, а в протестантстві – класична праця Макса Вебера з цього приводу „Протестантська етика і дух капіталізму” відома кожному політологу.

Або – взяти до уваги гендерні чинники. Адже саме в цих країнах існують закони, що детермінують представництво кожної зі статей у парламенті і владних структурах – не більш як 60% будь-якої з них.

Хоча й тут невідомо, чи справа саме в гендері (психологічній статі, згідно з якою фемінними можуть бути й чоловіки чи, навпаки, маскулінними – жінки), а чи таки в статі біологічній.

Що ж стосується міфологічності українського народу, то насправді це непогано. Це – одна з його визначальних рис, про що вже багато писали починаючи від Миколи Костомарова і закінчуючи Володимиром Янівом.



Символи, міфи і життя


В українському етносередовищі останнім часом все більш популярними стають зображення Сварги – праобразу свастики. Звичайно, на таке ціла плеяда україно-ненависників тут же радісно звинуватить українців в нацизмі: мовляв, свастику собі за символ обрали!

Хоча самі до нього стоять набагато ближче – ненависть до іншої нації, невизнання її права на життя вже за означенням є передумовою нацизму. Гітлер теж ненавидів українців, поляків і євреїв. І вбивав циганів.

Така ж логіка і в подібних коментаторів. На їхню думку, всі ці нації теж не мають права на життя. На противагу, скажімо, сербам чи болгарам.

На ці дурнуваті закиди можна було б і не реагувати, віднісши їх до звичайного марення, якби не те, що поклоняючись цим символам, етноцентристи й справді іноді ведуть себе дещо дивно.

Говорять, що треба бути вольовим і не обов’язково розумним, що до скону треба боротися за Україну, що треба зверхньо ставитися до жінок і носити при собі зброю.

Ратують за знищення християнства і повернення до рідної язичеської віри – хоча саме християнство увібрало в себе чи не все з колишніх язичеських традицій. Які, до речі, якраз возносять, а не принижують жінок.

Коляда – символ народження нового Сонця і відродження землі, крашанки – символ зародження життя, свято Івана Купала з древніми традиціями ворожіння, продовження роду, свято Спаса – як свято врожаю.

Земля, врожай, одруження, запліднення, народження – це все жіночі символи, цілком логічно прив’язані до більшого світлового дня. І Україну ми теж часто сприймаємо саме як жінку.

А основні „чоловічі” свята – Дмитра – 8 листопада, Михайла – 21 листопада, Романа – 1 грудня, Андрія – 13 грудня, Івана – 20 січня – припадають якраз на період найкоротшого світлового дня і знаходяться мовби в протифазі до „жіночих” свят. І тому відображають більш підсвідомі уявлення.

На противагу, до речі, тому тлумаченню, яке прийняте у буддизмі. І за винятком Зелених Свят, які однаково увібрали в себе як і чоловіче (втілення Божого Духа), так і жіноче (зародження нового життя).



Мислення свідоме й несвідоме


Для кожного з нас наша підсвідомість протилежна нашій статевій приналежності – у чоловіків вона жіноча, і навпаки. Тому тоді, коли людина здатна повноцінно з нею взаємодіяти, вона, як правило:

а) вміє розуміти представників іншої статі;
б) є менш конфліктною, легше розв’язує протиріччя.

Якщо ж навпаки – то... Ніколи не помічали? Чим більш мужчина категоричний, чим більш примітивні його судження і чим менш схильний до об’єктивності – тим гірше ставиться до жінок. Що, до речі, стосується й ідеологів „русского мира”.

І що проте не значить, ніби жінки мають стати маскулінними, як в тій же Швеції, а чоловіки – фемінними. Кожен з нас має бути собою. І можна тільки порадіти, що українські Femen-істки свою жіночність поки ще не втратили.

Саме це й символізує Сварга (Свастика) – динамічну зміну енергій, їх взаємодію – а не заміщення одного другим. Вміння розуміти інших і вміння бути собою. Вміння бути мудрим і не бути притому категоричним...


...Але беручи за основу якийсь настільки давній символ, ми разом з ним отримуємо усе, що нашарувалися на ньому за роки його існування – не тільки позитивне, але й негативне.

І стосується це не тільки свастики, але й червоних прапорів, які стали символами не тільки перемоги, але й сталінізму. Символами пам’яті за нашими предками, загиблими в боротьбі не так з фашизмом, як з бездарністю власного військового керівництва.

Та й навіть більше того – тепер вони можуть стати символами новітньої окупації України творцями нового, тепер вже російського, світового порядку.



Ігор Лубківський



(Всі фото автора)


Читати цю та інші публікації у своєму телефоні
на своєму сайті



Є що сказати? Говори на форумі або додай коментар:


(за бажанням)
Введіть код:
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)   



Інші коментарі

... ›››
Oleg Pk | 23.09.2011, 19:36

Дуже хотіся б мати адрес такого підприємства яке проводить роботи по установці карток на ліфти. ... ›››
Василь | 04.09.2011, 18:19

В це важко повірити, але, схоже, що В. Янукович теж нібито читав інтерв’ю Бондаренка, бо в трансльованій сьогодні святковій промові в палаці „Україна” говорив майже тими ж словами про Київську Русь як державу міст, як шановану колись країну. Принаймні, може,... ›››
Наталі | 23.08.2011, 17:49

Там іще є про маму пронизливий ліричний вірш-паліднром в розділі „ПАЛІНДРоскоші”. Починається рядком „І то сива нива – ви на висоті...”.Він давніший, написаний, коли ще мама була жива. І пам’ятаю, що Ліна Костенко ще десь у 2002 році прийшла на презентацію... ›››
Подільський | 20.08.2011, 17:43

На виставці в Українському домі на стенді видавництва "Ярославів Вал" можна придбати книжку Станіслава Бондаренка "Кирилиця київських вулиць" за ціною видавництва 27 грн. (у книгарнях дорожче) :))) До речі, сьогодні, 17-го серпня, о... ›››
Іванченко Ірина | 17.08.2011, 15:12

Інші публікації на цю тему

31.12.2014, 22:15 Українці з Естонії передали біженцям зі Сходу та Криму чотири вантажівки з одягом 25 грудня, до Івано-Франківська прибула вантажівка з гуманітарною...
10.12.2014, 13:56 Григорій Штонь: “Чи для Бога все ясно щодо майбутнього не одної лише України” Наш співрозмовник – видатний український письменник і вчений-мовознавець,...
20.02.2014, 22:59 Українці Польщі єдині із своїми побратимами Ми, громадяни Польщі українського походження, не можемо бути байдужими до...
13.02.2014, 10:16 Народ проти імператора: Про право народу на повстання Не до аналізів, здається, зараз – події останніх місяців захопили нас...
03.10.2013, 08:26 Ідеш до Європи? - Візьми з собою вудку! Ми «вимагаємо». А треба «створювати». Вимагати – означає визнавати систему....
18.08.2013, 14:24 Новітні методи війни Штучно провоковані "вкрай недружні" заяви російськихочільників відносно...
05.08.2013, 14:33 Покоління неоплаченої жертви? До особистої жертви українців завжди змушує обставина крайності, коли...
31.07.2013, 09:55 Чи потрібний нам інший (двопалатний) парламент? Ніколи не буде ефективною влада, яка сама себе контролює. Тому функції ...
27.07.2013, 18:12 Віктор Грабоський: Вириваймося з мороку! Письменник Віктор Грабовський впродовж творчого життя поступово набував...
22.05.2013, 21:53 Михайло Сидоржевський: «Ми приходимо в світ для Добра і Любові» Наш гість – поет і прозаїк Михайло Сидоржевський. Голова Київської...
Більше

 
Завантаження...

Стрічки публікацій   Мобільна версія сайту: PDA/WAP
Наш інформер на вашому сайті
 

  Умови використання та цитування матеріалів сайту
  Авторські права
  Застереження
© AnViSer 2004-2013.  Адміністрація порталу не несе відповідальності за зміст рекламних банерів, які надає банерообмінна мережа
Hosting by hostBe.net